TAQWA JAMINANNYA SYURGA

Abu Umamah Shadi bin ‘Ajlan Al-Bahili RA berkata, “Aku pernah mendengar Rasulullah SAW berpidato di Haji Wada’,

اِتَّقُوْا اللَّهَ وَصَلُّوْا خَمْسَكُمْ، وَصُوْمُوْا شَهْرَكُمْ، وَأَدَّوْا زَكَاةَ أَمْوَالِكُمْ، وَأَطِيْعُوا أُمَرَاءَكُمْ، تَدْخُلُوْا جَنَّةَ رَبِّكُمْ

”Bertaqwalah kalian kepada Allah, shalatlah yang lima waktu, puasalah di bulan kalian, tunaikan zakat harta kalian, dan taatilah pemimpin kalian, nescaya kalian akan memasuki syurga Tuhan kalian”.
(Hadith Riwayat At-Tirmidzi)

اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ ، وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا، وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَنٍ

“Bertaqwalah kepada Allah di mana pun engkau berada. Iringilah perbuatan buruk dengan kebaikan, maka perbuatan baik itu akan menghapuskannya, dan bergaullah dengan manusia dengan akhlak yang baik.
(Hadith Riwayat At-Tirmidzi)

عن أَنَسُ بْنُ مَالِكٍ  ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " الإِسْلامُ عَلانِيَةٌ ، وَالإِيمَانُ فِي الْقَلْبِ " ، ثُمَّ يُشِيرُ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ : " التَّقْوَى هَاهُنَا ، التَّقْوَى هَاهُنَا " .
رواه احمد

Dari Anas bin Malik ia berkata, Sabda Rasulullah SAW: "Islam terbuka (dapat dilihat), Iman itu di dalam hati", kemudian Rasulullah SAW menunjuk ke dadanya dan bersabda: "Taqwa itu di sini...taqwa itu di sini".
(Hadith Riwayat Ahmad)

عَنْ أَنَسٍ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ ،فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّي أُرِيدُ سَفَرًا فَزَوِّدْنِي ، قَالَ : (( زَوَّدَكَ اللَّهُ التَّقْوَى ،قَالَ :زِدْنِي ، قَالَ : وَغَفَرَ ذَنْبَكَ ، قَالَ : زِدْنِي بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي ، قَالَ : وَيَسَّرَ لَكَ الْخَيْرَ حَيْثُمَا كُنْتَ))
( رواه الترمذي )

Dari Anas ia berkata, telah datang kepada Nabi SAW lalu berkata "Wahai Rasulullah sesungguhnya aku ingin bermusafir maka bekalkanlah aku". Sabda Nabi SAW "Allah membekalkan engkau dengan taqwa". Lelaki itu berkata "Tambahilah untukku". Nabi SAW bersabda lagi "Dia mengampuni dosamu". Lelaki itu berkata lagi " Tambahilah lagi demi bapa dan ibuku". Nabi SAW bersabda "Allah memudahkan urusan kau di mana pun engkau berada".
(Hadith Riwayat At-Tirmidzi)

قال علي بن أبي طالب رضي الله عنه :

Sa yyidina Ali bin Talib RA berkata:

(( التقوى هي الخوف من الجليل ، والعمل بالتنزيل ، والقناعة بالقليل ، والإستعداد ليوم الرحيل )).

Taqwa itu ialah takut kepada Allah SWT Yang Maha Agung, beramal dengan apa yang diturunkan (Al-Quran), redha dengan yang sedikit, dan bersedia untuk hari kematian.

Tidak mungkin seorang mukmin yang tinggi ketaqwaannya boleh lemah jiwanya...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Memuliakan Tetamu dan Jiran

Beza Pendapat Bukan Pecah Belah

Ayat Quran Berkaitan Kawan,Persahabatan Dan Persaudaraan