Memasuki Syurga Tanpa Hisab

Nabi Muhammad SAW bersabda tentang masuk syurga tanpa hisab dan tanpa azab. Baginda bersabda maksudnya : “Beberapa umat ditampakkan kepadaku, lalu kulihat seorang nabi bersama beberapa orang, ada seorang nabi bersama satu atau dua orang, dan ada seorang nabi yang tidak disertai siapapun. Tiba-tiba ditampakkan kepadaku satu golongan dalam jumlah yang amat banyak, sehingga aku mengira mereka adalah umatku. Maka ada yang memberitahukan kepadaku, ‘Ini adalah Musa dan kaumnya.’

 

Aku melihat lagi, ternyata di sana ada jumlah yang lebih ramai lagi. Ada yang memberitahukan kepadaku, ‘Itulah umatmu, tujuh puluh ribu orang di antara mereka masuk syurga tanpa hisab dan tanpa azab.’

 

Kemudian baginda bangkit dan masuk rumah. Maka orang-orang berkumpul bersama orang-orang yang sudah berkumpul. Sebagian mereka mengatakan, ‘Barangkali mereka adalah para sahabat Rasululluh SAW.’ Sebagian yang lain mengatakan, ‘Boleh jadi mereka adalah orang-orang yang dilahirkan dalam Islam dan tidak menyekutukan sesuatu pun beserta Allah.’

 

Mereka pun mengatakan banyak hal. Lalu Rasulullah SAW keluar menemui mereka dan mereka memberitahukan kepada baginda. Maka baginda bersabda, ‘Mereka adalah orang-orang yang tidak meminta ruqyah, tidak meminta untuk (berubat dengan cara) disundut dengan api, dan tidak melakukan tathayyur, serta mereka bertawakal kepada Allah.’

 

Lalu ‘Ukkasyah bin Mihshon berdiri dan berkata, ‘Berdoalah kepada Allah agar Dia menjadikan aku termasuk golongan mereka.’ Baginda bersabda, ‘Engkau termasuk golongan mereka.’ Kemudian ada orang lain berdiri dan berkata, ‘Berdoalah kepada Allah agar Dia menjadikan aku termasuk golongan mereka.’ Baginda bersabda, ‘Engkau sudah didahului ‘Ukasyah.’” (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

 

Di antara pelajaran paling berharga yang boleh dipetik dari hadis ini adalah bahawa tidak meminta ruqyah, tidak berubat dengan cara disundut dengan besi panas (kayy), dan tidak menganggap akan mengalami kesialan setelah mendengar atau melihat sesuatu (tathoyyur) merupakan wujud dan realisasi dari tawakkal kepada Allah. Kerana itulah Rasulullah SAW menganjurkan kepada umatnya agar tidak melakukan ketiga hal tersebut, kerana pengaruh ruqyah dan kayy yang sangat kuat sehingga dikhawatirkan seorang hamba menggantungkan harapan kesembuhannya kepada cara pengubatan tersebut dan bukannya bersandar kepada Allah. Khusus untuk tathoyyur maka hukumnya tidak diperbolehkan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Memuliakan Tetamu dan Jiran

Beza Pendapat Bukan Pecah Belah

Ayat Quran Berkaitan Kawan,Persahabatan Dan Persaudaraan