Tanda-tanda Kecil Kiamat 32
32/131 Berleluasa kekejian ( ظهور الفهش)
Dalil hadith:
خرج الإمام أحمد والحاكم في "المستدرك" عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قَالَ: "لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَظْهَرَ الْفُحْشُ وَالتَّفَاحُشُ، وَقَطِيعَةُ الرَّحِمِ، وَسُوءُ الْمُجَاوَرَةِ". (قال أحمد شاكر: إسناده صحيح).
Terj:
Tidak akan tiba hari Kiamat hingga banyak perbuatan dan perkataan keji, pemutusan silaturahmi, dan jeleknya hubungan bertetangga. HR Ahmad dan al-Haakim, dinilai sahih isnadnya oleh S Ahmed Syakir
Fahsya'=keji, kata2 dan prilaku yang jahat. Misalnya berpakaian seksi, zina, berpacaran, homoseksualiti, lesbian, berpelukan, berciuaman ditempat awam, melihat fornografi di internet, kata2 cabul, lucah, menghina, memfitnah, menyibarkan air orang di internet, melaknat manusia, dll, sedangkan Nabi saw:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو يُحَدِّثُنَا إِذْ قَالَ لَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاحِشًا وَلَا مُتَفَحِّشًا وَإِنَّهُ كَانَ يَقُولُ إِنَّ خِيَارَكُمْ أَحَاسِنُكُمْ أَخْلَاقًا [رواه البخاري]
Artinya :dari Abdullah bin Amru ra, dia berkata Rasulullah Saw tidak pernah berbuat keji dan tidak pula menyuruh berbuat keji, bahwa beliau bersabda: sesungguhnya sebaik-baik kalian adalah yang terbaik akhlaknya. (HR. al-Bukhari)
Dalil hadith:
خرج الإمام أحمد والحاكم في "المستدرك" عن عبد الله بن عمرو رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قَالَ: "لَا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى يَظْهَرَ الْفُحْشُ وَالتَّفَاحُشُ، وَقَطِيعَةُ الرَّحِمِ، وَسُوءُ الْمُجَاوَرَةِ". (قال أحمد شاكر: إسناده صحيح).
Terj:
Tidak akan tiba hari Kiamat hingga banyak perbuatan dan perkataan keji, pemutusan silaturahmi, dan jeleknya hubungan bertetangga. HR Ahmad dan al-Haakim, dinilai sahih isnadnya oleh S Ahmed Syakir
Fahsya'=keji, kata2 dan prilaku yang jahat. Misalnya berpakaian seksi, zina, berpacaran, homoseksualiti, lesbian, berpelukan, berciuaman ditempat awam, melihat fornografi di internet, kata2 cabul, lucah, menghina, memfitnah, menyibarkan air orang di internet, melaknat manusia, dll, sedangkan Nabi saw:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو يُحَدِّثُنَا إِذْ قَالَ لَمْ يَكُنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاحِشًا وَلَا مُتَفَحِّشًا وَإِنَّهُ كَانَ يَقُولُ إِنَّ خِيَارَكُمْ أَحَاسِنُكُمْ أَخْلَاقًا [رواه البخاري]
Artinya :dari Abdullah bin Amru ra, dia berkata Rasulullah Saw tidak pernah berbuat keji dan tidak pula menyuruh berbuat keji, bahwa beliau bersabda: sesungguhnya sebaik-baik kalian adalah yang terbaik akhlaknya. (HR. al-Bukhari)
33/131
Dalil:
الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ ، لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى ....، وَيُخَوَّنُ الأَمِينُ وَيُؤْتَمَنُ الْخَائِنُ
الراوي : أبو هريرة المحدث : الألباني
المصدر : السلسلة الصحيحة الصفحة أو الرقم: 3211 خلاصة حكم المحدث : صحيح بمجموع طرقه
Dalil:
الَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ ، لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّى ....، وَيُخَوَّنُ الأَمِينُ وَيُؤْتَمَنُ الْخَائِنُ
الراوي : أبو هريرة المحدث : الألباني
المصدر : السلسلة الصحيحة الصفحة أو الرقم: 3211 خلاصة حكم المحدث : صحيح بمجموع طرقه
Dan demi (Dzat) yang jiwa Muhammad berada di tangannya, tidak akan terjadi hari kiamat sampai orang yang amanah (jujur) dianggap pengkhianat, dan seorang pengkhianat dipercaya." HR Ahmad, Tabrani, dr Abu Hurayrah, di nilai sahh oleh al-Albani, silsilah al-sahihah 3211
Kata ata al-Mubarakfuri, amanah= apa saja yg mewajibkan manusia melaksanakannya. (tuhfatul ahwazi, jld 4); kata al-Maraghi, amanah= sesuatu yg mesti dijaga dan diserahkan kepada yg ahli (tafsir al-Maraghi, jld V)
Dalam perjawatan atau employment, dua ciri penting calon utk bekerja ialah:
...." karena sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (pada kita) ialah orang yang kuat lagi dapat dipercaya". [AQ-l Qashash/28 : 26]..
Kata ata al-Mubarakfuri, amanah= apa saja yg mewajibkan manusia melaksanakannya. (tuhfatul ahwazi, jld 4); kata al-Maraghi, amanah= sesuatu yg mesti dijaga dan diserahkan kepada yg ahli (tafsir al-Maraghi, jld V)
Dalam perjawatan atau employment, dua ciri penting calon utk bekerja ialah:
...." karena sesungguhnya orang yang paling baik yang kamu ambil untuk bekerja (pada kita) ialah orang yang kuat lagi dapat dipercaya". [AQ-l Qashash/28 : 26]..
syarah:
Namun akhir zaman, dua fenomena berlaku:
1. orang yg amanah dan jujur dianggap pengkhianat
2. orang yang khianat dipercayai
akan datang suatu zaman, di mana orang yang memegang kuasa dan penjawat awam adalah pengkhianat; manakala orang yg baik, amanah, beragama diketepikan dalam proses kepimpinan negara.
hadith:
فَإِذَا ضُيِّعَتْ الْأَمَانَةُ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ قَالَ كَيْفَ إِضَاعَتُهَا قَالَ إِذَا وُسِّدَ الْأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ
"Jika amanah diremehkankan, maka tunggulah saat kehancuran. Sahabat bertanya: "apa yang dimaksud meremehkan amanah? Rasul bersabda: jika urusan diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancuran. Hr. al-Bukhari, no 57
Hari ni kita nampak org khianat kepada negara, yg menggelapkan harta rakyat, tapi mereka masih dipercayai.
Namun akhir zaman, dua fenomena berlaku:
1. orang yg amanah dan jujur dianggap pengkhianat
2. orang yang khianat dipercayai
akan datang suatu zaman, di mana orang yang memegang kuasa dan penjawat awam adalah pengkhianat; manakala orang yg baik, amanah, beragama diketepikan dalam proses kepimpinan negara.
hadith:
فَإِذَا ضُيِّعَتْ الْأَمَانَةُ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ قَالَ كَيْفَ إِضَاعَتُهَا قَالَ إِذَا وُسِّدَ الْأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرْ السَّاعَةَ
"Jika amanah diremehkankan, maka tunggulah saat kehancuran. Sahabat bertanya: "apa yang dimaksud meremehkan amanah? Rasul bersabda: jika urusan diserahkan kepada bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancuran. Hr. al-Bukhari, no 57
Hari ni kita nampak org khianat kepada negara, yg menggelapkan harta rakyat, tapi mereka masih dipercayai.